15 ideeën voor jouw Open Bedrijven Dag

Roeli Borrenbergs

Roeli Borrenbergs

Geplaatst op

2 minuten lezen

Of je ze nu letterlijk inzet of dat ze je inspireren, zolang je er maar iets mee doet. Hieronder vind je 15 ideeën die jij zou kunnen gebruiken om van jouw Open Bedrijven Dag een succes te maken!

1. Een quiztour

Eigenlijk een rondleiding, maar dan net even anders! Je krijgt vooraf een blad met vragen en gaat tijdens de tour op zoek naar de antwoorden. Misschien dat je ook nog een prijs kan uitreiken aan degene die de meeste antwoorden goed had!

2. Laat bezoekers iets maken

Heb je een product dat je makkelijk uit en in elkaar zet? Laat bezoekers hiermee aan de slag gaan. Óf heb je een voorwerp wat helemaal aansluit op jouw bedrijf? Maak dan een knutsel stappenplan voor de kids die langskomen.

3. Raad het voorwerp

Meerdere tools in je werkplaats liggen? Daag je bezoeker uit! Blinddoek een bezoeker en laat hem of haar de voorwerpen voelen. Kunnen zij raden wat ze in hun hand hebben?

4. Bedrijfspresentatie als tonprater

Vertellen over jouw bedrijf is één ding, maar vertellen over je bedrijf alsof je in de ton staat tijdens carnaval is natuurlijk héél wat anders. Heb jij een collega die grapjes vertelt alsof het zijn werk is? Dan is dit dé activiteit voor jou!

5. Mistery guest

Je kent ze wel. Ze zitten onherkenbaar op een stoel, je mag ze alleen gesloten vragen stellen en er is één vraag die bij iedereen brand: WIE.BEN.JE?! 

6. Kies een thema

Kun je misschien iets met een thema? Des te groter de beleving. Doe je bijvoorbeeld veel met automotive, huur dan een racesimulator! 

7. Geef een goodiebag mee

Ook na de Open Bedrijven Dag wil je dat een bezoeker nog aan je denkt. Dat kun je doen door ze een goodiebag of ‘cadeautje’ mee te geven wanneer ze weer richting huis gaan. Denk goed na over iets wat ze zeker gaan gebruiken!

8. Zorg voor wat lekkers

Eten moeten we allemaal. Zorg dat bezoekers nét wat langer bij jouw bedrijf blijven hangen door wat te eten te faciliteren. Dat kan variëren van een frietkar tot en met wat lekkere hapjes van de catering. Kies iets wat bij jou past.

9. Goochelaar

Hokuspokus pilatus fort, ik hoop dat jouw Open Bedrijven Dag een heel groot succes wordt! Boek een goochelaar of illusionist als entertainment voor jouw bezoekers. Kondig lekker groots aan dat je een gave act hebt.

10. Tentoonstelling

Soms is het lastig om jouw product of dienst ‘live’ te presenteren. Maar dat is geen reden om het niet te laten zien! Maak gebruik van foto en video materiaal om je bezoeker alsnog mee te nemen in wat jouw bedrijf nu precies doet.

11. Escaperoom

Heb je een aparte ruimte binnen je bedrijf waar je nog iets tofs kunt opbouwen? Denk dan eens aan een escaperoom. Een ruimte waar je bezoeker zich binnen een bepaalde tijd uit moet kunnen ontsnappen. Deze ruimte kun je helemaal in het thema van jouw bedrijf maken. Check deze blog eens voor een heleboel tips.

12. Virtual Reality

Misschien dat Virtual Reality perfect bij jouw bedrijf past. Ga eens op onderzoek uit waar je deze brillen kunt huren om jouw bezoekers een échte beleving te geven!

13. Samenwerking met school

Het is al eerder gedaan door bedrijven: een samenwerking met een school. Misschien kunnen leerlingen een vet project maken over jouw bedrijf wat zij dan tijdens de Open Bedrijven Dag presenteren. Kijk vooral wat de mogelijkheden zijn!

14. Workshop

Heb jij kennis in huis die je met je bezoeker kunt delen? Organiseer een workshop of mini-cursus wat voor mensen interessant kan zijn. Tip: houd het vooral lekker interactief!

15. Winactie

Trigger het publiek om naar jouw bedrijf te komen met een gave winactie. Misschien moeten ze op zoek naar aanwijzingen die in het pand hangen of heb je een prijsvraag bedacht. Een ding is zeker: ze kunnen alleen winnen wanneer ze fysiek aanwezig zijn op jullie Open Bedrijven Dag.

Doe er wat mee!

Zo zijn er nog véél meer ideeën die jij kunt toepassen op je Open Bedrijven Dag. Doe anders eens een rondje bij je collega’s, wie weet hebben zij nog andere inzichten.gave ideeën. Vraag je je nu af waarom activiteiten zo belangrijk zijn? Dat vertellen we je graag hier.


Roeli Borrenbergs

Geschreven door

Roeli Borrenbergs

Coördinator Marketing & Events