Zo gebruik je social media als promotietool voor jouw Open Bedrijven Dag

Roeli Borrenbergs

Roeli Borrenbergs

Geplaatst op

4 minuten lezen

Waar zijn jouw bezoekers onder andere te vinden? Juist! Op social media. Daarom is het belangrijk dat ook jij daar gebruik van gaat maken. Maar hoe doe je dat?

1. Post regelmatig

Het is belangrijk dat je een bepaalde frequentie van posten aanhoudt. Dat hoeft echt geen vijf keer per week te zijn, met twee berichten per week zit je al goed.
 
Tip: maak het jezelf makkelijk en plan je berichten in. Dat kan op Facebook en Instagram geheel gratis via Facebook Business Suite (het zakelijke gedeelte van Facebook). Weten hoe je het gebruikt? Dat vind je allemaal hier.

 

2. Gebruik hashtags

Je ziet ze vooral op Instagram en LinkedIn voorbijkomen en dat is niet zomaar. Hashtags zorgen er namelijk voor dat jouw bericht beter gevonden wordt. Zo kun je het beste met hashtags omgaan per kanaal:
 
LinkedIn
Gebruik 2 tot 5 relevante hashtags. Wanneer je een ‘#’ intypt en verder schrijft, geeft LinkedIn je ook allerlei suggesties. Maak daar gebruik van!
 
Instagram
Je kunt op Instagram 10 tot maximaal 30 hashtags gebruiken. Zorg dat ze relevant zijn voor het bericht dat je plaatst, maar gebruik ook standaard hashtags die slaan op jouw bedrijf. Voor ons zou dat kunnen zijn: #openbedrijvendag #event #opendag
 
Facebook
Op dit kanaal maak je eigenlijk geen gebruik van hashtags. Op dit platform draagt het simpelweg niet bij aan je bereik. Daarom dat het weinig zin heeft om ze hier toe te voegen.
Screenshot van het gebruik van hashtags op social media
 
Tip: Vergeet vooral #obd2023 niet. Deze hashtag wordt door ons ook overal gebruikt én door jouw mededeelnemers.

 

3. Zorg dat je mensen tagt

Heb je een leuke foto van je projectteam? Tag ze dan allemaal in de foto. Op Facebook zorgt dat ervoor dat een persoon ervoor kan kiezen om de foto ook op zijn of haar eigen profiel te delen. Oftewel: extra bereik. Op Instagram komt de foto bij getagde personen op hun profiel te staan.
 
Maar taggen in het bericht is net zo belangrijk. Het vermelden van een connectie in je bericht zorgt ervoor dat je meer betrokkenheid en/of opmerkingen krijgt. Kleine moeite, maar het resultaat mag er wezen! Wanneer je je bericht typt tik je simpelweg ‘@’ en dan de naam van een persoon of bedrijf.
Screenshot van hoe je personen of bedrijven tagt op social media
 
Tip: Tag vooral ook @openbedrijvendag zo zien ook wij je bericht voorbijkomen. Wie weet delen we het nog op onze tijdlijn!
 

4. Maak gebruik van stories

Een story is een gemakkelijke manier om interactie op te zoeken met je volgers. Via Instagram kun je allerlei widgets inzetten om deze interactie op te zoeken. Bijvoorbeeld door een miniquiz te doen, je volgers om hun mening te vragen óf een link te delen.
 
Die laatste is heel erg belangrijk. Per story kun je één link delen. Deze link zou natuurlijk kunnen leiden naar jouw deelnemerspagina waar jouw dagprogramma voor je Open Bedrijven Dag op staat. Een betere call to action (een middel om reactie uit te lokken) ga je niet krijgen.
Screenshot: stappenplan, zo maak zet je een link in je Instagram stories
 
Tip: Koppel je Instagram- en Facebookaccount aan elkaar zodat je een story op beide kanalen tegelijk kan plaatsen. Op LinkedIn zijn er geen stories beschikbaar.
 

5. Zet je content in als advertentie

Misschien heb je er al ervaring mee of heb je een topper van een marketeer op kantoor zitten. Zo niet, dan kun je ook op een hele gemakkelijke én goedkope manier jouw berichten boosten.
 
Als eerste post je een bericht op je tijdlijn, dit kan ook met Facebook Business Suite (zoals we eerder hebben toegelicht bij nummer 1). Zodra het bericht online staat kun je deze promoten. Daar kun je een doelgroep en je budget instellen voor optimaal bereik. Weten hoe het precies werkt?
 
Tip: Stel je doelgroep vooral in op locatie. Zorg dat de straal vanaf jouw standplaats maximaal 25km is zodat mensen uit jouw regio je gepromote bericht te zien krijgen.

 

6. De content

Dan gaan we he hebben over het laatste en zeer belangrijke stukje van deze taart: de content. Want zonder content zijn al deze tips maar moeilijk toe te passen. Daarom hebben wij hieronder een lijstje met contentideeën om jouw Open Bedrijven Dag op social media onder de aandacht te brengen.
 
Stel je projectteam voor
Dat kan in de vorm van een leuk filmpje of een blog.
 
Maak je dagprogramma bekend voor de Open Bedrijven Dag
Maak een leuke foto en zet je programma overzichtelijk onder elkaar in het bericht óf maak een visual op in Canva waarin je het programma visueel maakt. Het kan allemaal!
 
Deel je promotievideo
Heb je een promotievideo in je pakket zitten? Laat deze dan niet verstoffen in je downloadmap, maar zet ook deze in op je socials!
 
Countdown
Samen aftellen naar de Open Bedrijven Dag, dat kan ook op social media. Maak in Canva of een ander programma, een leuke visual waarbij je samen met je volgers vijf dagen achter elkaar aftelt totaan de Open Bedrijven Dag.
 
Hints
Prikkel je volgers en maak ze nieuwsgierig. Geef hints over wat er te zien en te doen is bij jouw bedrijf. Bijvoorbeeld: 
Tip: Herhalen mag! Zorg dat je tijdlijn geen eenheidsworst wordt, maar je promotievideo kun je gerust twee keer delen. Als de postdatums, maar ver genoeg uit elkaar liggen.
 
Wij zouden zeggen: gas erop!

Roeli Borrenbergs

Geschreven door

Roeli Borrenbergs

Eventmanager